1. Bekräftelse

Genom att godkänna dessa köpvillkor och din beställning uppstår ett bindande avtal. Vid mottagen beställning skickas per automatik en bekräftelse via e-post med all information om beställningen. Vallonmässing AB reserverar sig från leverans i de fall då lagersaldot varit felaktigt vid tidpunkten för kundens beställning. Kan inte Vallonmässing AB leverera enligt bekräftelse kommer kund kontaktas via e-post eller telefon angående detta, i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.

————————————-

Dessa köp- och leveransvillkor, nedan kallade Villkoren, tillämpas på samtliga beställningar gjorda på Svenskt Tenns hemsida, www.svenskttenn.se, nedan kallad Hemsidan, och från Svenskt Tenns Kundservice, då leverans sker till adress belägen i en medlemsstat i EU.

Skulle annat lands lag än Sveriges vara tillämpliga gäller Villkoren i de delar de inte avviker från tillämplig tvingande konsumentlagstiftningen. Svenskt Tenn följer självklart tillämplig tvingande konsumenträttslig lagstiftning.

  1. Åldersgräns

På vallonmassing.se tillämpas 18-års åldersgräns vid köp.

  1. Priser och orderbelopp

Samtliga priser på vallonmassing.se anges inklusive moms men exklusive frakt samt eventuell fakturaavgift. Vallonmässing AB reserverar sig för eventuella pris- och tryckfel. Vid uppenbart felaktigt prissatta produkter förbehåller sig Vallonmässing AB rätten att avbryta beställningen, i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.

———————————————

PRIS

Mervärdesskatt

Priser på Hemsidan är angivna inklusive moms om 25 %. Moms utgår vid samtliga beställningar där kunden är konsument och bosatt i en medlemsstat i EU.

Frakt

Priserna är angivna exklusive frakt. Kostnad för frakt tillkommer och betalas av dig. Fraktkostnaden framgår i kassan.

Betalning

Vid beställning genom Hemsidan accepterar vi betalning med följande betal- och kreditkort: VISA, Mastercard, AMEX/American Express, direktbetalning via Handelsbanken, SEB, Swedbank och Nordea samt mot Faktura. (Om du har frågor gällande din faktura ska du alltid vända dig till Klarna på 08-120 120 10 Måndag-Torsdag mellan 08.30 – 20.00 fredagar 08.30-17.00 och helger 10.00 – 17.00. Villkor för Klarna, gäller endast svenska kunder). Vi accepterar även betalning genom PayPal. För betalning med kort följ de instruktioner på Hemsidan som lämnas vid betalningen.

Vid beställning genom kundservice betalar du mot postförskott eller genom förskottsbetalning till vårt bankkonto. Av säkerhetsskäl accepterar vi inte kort- eller fakturabetalning vid beställning hos kundservice.

Säkerhet

Vi erbjuder dig alltid ett säkert betalningssätt. Vi samarbetar med PayEx som uppfyller kraven på PCI DSS. Alla kortuppgifter och dina personuppgifter är krypterade vilket innebär att endast behöriga personer kan ta del av informationen.

Reservation

Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar där varan är uppenbart felaktigt prissatt.

  1. Betalningsalternativ

På vallonmassing.se finns flera sätt att betala. Försäljning på vallonmassing.se sker både till privatpersoner och företagskunder. ————-

———————————————————————————————-

BESTÄLLNINGSVAROR

Handpenning

Vid beställning av vissa icke lagerförda varor måste beställning ske via kundservice. Vi tar ut en handpenning om minst 20 % av varans pris för icke lagerförda varor.

Om du skulle avbeställa varan eller av annan anledning frånträda avtalet har vi rätt att ur handpenningen utta ersättning för kostnader och eventuell skada till följd av avbeställningen eller frånträdandet.

Leverans

Då en vara är specialbeställd kräver vi att handpenningen ska ha kommit oss tillhanda innan vi lägger tillverkningsordern. Detta innebär att leveranstiden kan komma att påverkas för det fall du inte betalar in handpenningen i avtalad tid.

Vi är inte skyldiga att lämna ut varan förrän den betalas i sin helhet, varför vi avvaktar full betalning innan leverans.

Avbeställning

Om du önskar avbeställa en vara är du enligt 41 § konsumentköplagen skyldig att ersätta oss för våra kostnader och förluster, såvida du inte istället har möjlighet att utnyttja ångerrätten, se vidare under Ångerrätt. Ersättning till följd av avbeställning kommer i första hand att tas ur eventuellt erlagd handpenning.

Retur

För beställningsvaror gäller inte öppet köp eller bytesrätt. Du kan dock ha ångerrätt. Kontakta gärna kundservice för att höra vad som gäller.

I enstaka fall kan en beställd vara ha tagits ur produktion eller av någon annan anledning inte längre vara möjlig för oss att leverera. Vi kommer i sådant fall att omgående kontakta dig för att diskutera en tillfredställande lösning i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.

4:1. Betala via din internetbank

Direktbetalning är möjligt för dig med konto på Handelsbanken, Nordea, SEB, och Swedbank. Vid betalningen skickas du automatiskt vidare till din internetbank där du loggar in på vanligt sätt och genomför din betalning direkt via banken.

 

4:2. Stadium Faktura

I samarbete med Collector Bank AB erbjuder vi faktura och delbetalning. När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller dela upp betalningen i mindre delar. Fakturan förfaller inom 14 dagar. En aviavgift på 19 kr tillkommer. Du kan endast beställa till din folkbokföringsadress när du väljer faktura eller delbetalning och du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfälligt. När du fått fakturan kan du välja att delbetala upp till 36 månader genom att betala in det lägsta belopp som är angivet på fakturan. Vid delbetalning tillkommer en ränta på 17% (rörlig). Effektiv ränta vid delbetalning över 12 månader av ett köp om 10 000 kr är 24,8% (kreditränta 17%, rörlig, 25 kr i aviavgift). Totalt att betala 11 221 kr (870-1000 kr per månad). En kreditprövning görs som i vissa fall vilket innebär kreditupplysning. En omfrågekopia skickas till dig i ett separat brev. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Om din kreditansökan inte godkänns av Collector Bank nekas du kredit och vi ber dig använda ett annat betalsätt. För mer information om Stadium Faktura kontakta Collector Bank på 010-161 00 50 eller stadium@collectorbank.se.

 

För att se fullständiga villkor för Stadium Faktura se nedan länk:

Allmänna villkor för Stadium Konto och Stadium Faktura

Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Collector Banks villkor för behandling av personuppgifter

4:3. Kortbetalning

Tillåtna kort för betalning är VISA och Mastercard. Vid betalning med kort anges kortnummer, kortets giltighetstid samt CVC-koden. Stadium.se använder en säkerhetsstandard som kallas 3D-Secure, framtagen av VISA och Mastercard. Betalning sker genom DIBS som är PCI DSS-certifierade och uppfyller således alla säkerhetskraven när det gäller bank- och kreditkortstransaktioner och därmed ställs. All information krypteras med 128-bitars SSL-kryptering, vilket förhindrar obehörig att komma åt kortuppgifter. Kortnummer lagras inte av Stadium efter genomförd transaktion. Mer om säkerhet på stadium.se finns under punkt 15 i köpvillkoren. Det totala beloppet för ordern reserveras direkt på ditt konto men dras först vid leverans av ordern, dock senast efter 3 dagar.

4:4. Stadium Konto

I samarbete med Collector Bank AB erbjuder vi Stadium Konto. När du väljer detta betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Alla dina köp under samma månad samlas på en kontoavi som efterföljande månad skickas per post till din folkbokföringsadress. Betalningen kan sedan delas upp på 36 månader. Ingen aviavgift eller ränta tillkommer på första avin. Du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. När du fått kontoavin betalar du som minst det lägsta belopp som står angivet på avin. Ränta på 17% per år (rörlig) samt aviavgift på 25 kr tillkommer. Delbetalningsbeloppet är alltid 1/36 av totalbeloppet plus runt ränta och avgift, dock alltid lägst 50 kr. Önskar du lösa din skuld kan du alltid betala det totala beloppet som anges på avin. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift. För att se fullständiga villkor för Stadium Konto se länkarna nedan:

Allmänna villkor för Stadium Konto och Stadium Faktura

Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Collector Banks villkor för behandling av personuppgifter

4:5. Swish

Med Swish betalar du enkelt och snabbt med din mobiltelefon. Ladda ned Swish-appen och följ instruktionerna i kassan när du ska betala.

4:6. Bonus

Du har möjlighet att betala med intjänad bonus. Nyttjad bonus dras av från ditt bonussaldo när beställningen är slutförd. Du ser din tillgängliga bonus när du loggar in på Mina Sidor. Den bonus som visas är det totala bonusbeloppet. Detta gäller även när man är sammankopplad och samlar gemensam bonus.

4:7. Presentkort

En order kan hel- eller delbetalas med presentkort. För att nyttja ett presentkort bocka i “Jag vill betala med presentkort” i steg 2 i kassan samt ange presentkortsnummer och webbkod som skrapas fram på presentkortet. Max fem presentkort per beställning kan nyttjas.

  1. Leveranstid

Vi levererar din beställning inom 2-4 helgfria vardagar oavsett valt leveranssätt. Om någon produkt är en så kallad beställningsvara (anges i informationstexten vid produkten) är leveranstiden upp till 6 helgfria vardagar.

————————————————————————————

LEVERANS

Leveranssätt, villkor, leveranstid och kostnad varierar beroende på land och typ av varor. Leverans av produkter köpta via Svenskt Tenns hemsida sker endast till Sverige, Europa, Nordamerika, Asien, Australien och Förenade Arabemiraten. För övriga länder kontakta kundservice.

Leveranstid

För lagerförda, mindre varor, som kan skickas med postpaket är normal leveranstid en – tre arbetsdagar om varan ska skickas inom Sverige och du har angivit ditt mobiltelefonnummer. Har du inte angivit ditt mobiltelefonnummer kan leveransen ta upp till två dagar extra. Till postnummerområden med lantbrevbärare (oftast postnummer där den tredje siffran i postnumret är en femma, XX5 XX) kan leverans ta en – tre dagar längre än normal leveranstid.

För möbler, specialbeställda varor sålda via vår kundservice samt leveranser till andra länder än Sverige gäller andra leveranstider. Leveranstid meddelas av kundservice.

Notera att leveranstiden kan komma att förskjutas om du beställt en vara som kräver att handpenning erläggs och du inte i rätt tid betalat in handpenningen.

Paketet ligger endast kvar hos utlämningsstället under 14 dagar från ankomstdatum, inom vilken tid du måste hämta ut paketet om det inte ska skickas tillbaka till oss. Notera att vi debiterar en avgift för ej uthämtade paket, se Returvillkor.

Uthämtning i butik

Om Du placerar din order innan klockan 12.00, finns den att hämta i butiken på Strandvägen 5 nästkommande arbetsdag efter klockan 10.00. Du kommer att få en sms-avisering när dina varor finns att hämta i butiken.

Delleveranser

Om en eller flera av de varor du beställt inte finns i lager för omgående leverans kommer ordern att levereras genom delleverans. Du betalar i sådant fall endast en fraktkostnad motsvarande den som skulle tillämpats om ordern levererats samlat.

Leveransbesked

I vissa fall kan leveransbesked erhållas från transportören om du vid beställningen har uppgivit mobiltelefonnummer och mail.

Dröjsmål i leverans

Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer. Om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt att häva köpet. Kontakta oss omgående om leveransen är försenad och det är viktigt att du erhåller varan inom viss tid.

Transportskador

Vi har valt transportörer vi anser borgar för god kvalitet i sina leveranser. Trots detta kan transportskador uppstå. Vi ber dig därför att vid mottagandet undersöka om varan eller förpackningen har några skador. Om varan eller förpackningen har synliga skador bör du anmäla dem direkt till transportören eller, om du upptäcker dem efter leveransen, så snart som möjligt till vår kundservice på telefon 08-670 16 00 eller mail info@svenskttenn.se.

  1. Leveranssätt och fraktkostnader

Stadium Sverige AB levererar endast till leveransadresser inom Sveriges gränser.

6:1. Hämta beställning i Stadium-butik

Leverans till valfri Stadium-butik (gäller inte Stadium Outlet) är kostnadsfri. Paketet hämtas ut vid butikens skoavdelning. Vid uthämtning skall giltig legitimation uppvisas. Hämtas paketet av ombud krävs uppvisande av såväl din som ombudets giltiga legitimation. Information om att leveransen lämnat Stadiums lager aviseras till den i beställningen angivna e-postadressen. När paketet finns att hämta i butik skickas ett SMS till det i beställningen angivna mobilnumret.

Liggetiden är 14 dagar. Ej uthämtad beställning returneras per automatik till vårt lager och en återbetalning görs till det i beställningen valda betalsättet.

6:2. Hämta beställning på Postombud

För leverans av beställningar med produktvärde som understiger 299 kr tas en fraktavgift om 39 kr. För beställningar med produktvärde över 299 kr är leveransen kostnadsfri. Information om att leveransen lämnat Stadiums lager aviseras till den i beställningen angivna e-postadressen. När paketet finns att hämta hos valt postombud skickas ett SMS till det i beställningen angivna mobilnumret. Möjlighet finns även att kvittera ut försändelsen med ett kollinummer tillsammans med giltig legitimation, förutsatt att paketet finns hos ditt valda postombud. Försändelsen kan spåras via www.postnord.se med hjälp av kollinummer. Giltig legitimation ska alltid uppvisas vid uthämtning av försändelse. Hämtas paketet av ombud krävs uppvisande av såväl din som ombudets giltiga legitimation.

 

Liggetiden är 14 dagar. Ej uthämtad beställning returneras per automatik till vårt lager och en återbetalning görs till det i beställningen valda betalsättet.

6:3. Hemleverans

Du kan få din beställning skickad till din folkbokförda adress. Kostnad för detta är 119 kr. Överenskommelse om leverans sker genom att besvara den SMS-avisering som skickas från PostNord. Leverans sker mån-fre kl. 08.00-21.00 (vissa avvikelser på t.ex. lantbrevbärarlinjer kan förekomma).

6:4 Hemleverans, tungt gods

Tungt (över 20 kg) eller skrymmande gods skickas endast som hemleverans och kostar 399 kr i serviceavgift. Avisering sker via telefon och det är viktigt att ange ett telefonnummer där du nås under dag- och kvällstid. Får inte speditören tag i dig kommer du aviseras via post. Leverans sker vardagar mellan 08.00-16.00. Avvikelser för lantbrevbärarlinjer kan förekomma.

 

Tungt gods från Stiga levereras med DHL och träningsmaskiner från Casall levereras via PostNord. Avisering sker via telefon minst en dag före leverans. Levererat paket kan inte lämnas vid port utan måste kontrolleras och kvitteras. Speditörerna levererar endast till port och ansvarar inte för att varor bärs upp till lägenhetsdörr. Avvikande leveransmöjlighet kan förekomma där utdelning sker via lantbrevbärare.

  1. Leveransstatus

För att se status på din leverans kan du som medlem logga in på Mina Sidor och under fliken Köp följa din beställning. Här finns möjlighet att spåra ditt kolli. Om du genomfört din beställning som gäst kan du istället spåra kollit via länken i den e-post du mottar när din beställning lämnar oss.

  1. Försenad leverans – Hävning av köp

Kan inte Stadium leverera beställda produkter inom ovan angiven leveranstid har du rätt att häva köpet. Vid försenad leverans kan ny föreslag leveranstid erbjudas, godkänner du inte det har du rätt att häva köpet.

  1. Retur av beställning

9:1. Öppet köp

Stadium har 365 dagars öppet köp. Presentkort och förädlade produkter kan inte returneras, varken i butik eller till vårt lager. Produkt som returneras ska vara oanvänd och i originalkartong samt med etiketter kvar.

9.1.1. Ångerrätt

Vi tillämpar 14 dagars lagstadgad ångerrätt. Önskar du att ångra en vara behöver du kontakta oss inom 14 dagar från uthämtningsdatum. När du meddelat oss att du önskar nyttja ångerrätten har du 14 dagar på dig att returnera varan. Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen och kontrollera att produkten fungerar. Du som konsument är däremot ansvarig för en eventuell värdeminskning av produkterna, inklusive originalförpackning, som beror på en hantering utöver vad som krävs för att kunna fastställa produktens art, egenskaper och funktion.

 

För att tillämpa ångerrätten får du gärna fylla i vår ångerblankett eller Konsumentverkets ångerblankett som du hittar här. Du har inte rätt att tillämpa ångerrätt på förädlade produkter och monterade skidor/snowboard. Du som konsument har rätt till en återbetalning inom 14 dagar från det att vi mottagit meddelandet och produkten, om ångerrätten är tillämpbar på produkten.

 

Returadress:

Stadium Online 908, Port 39

Ströbogatan 5

602 23 Norrköping

9:2. Retur i Stadium-butik

Du har möjlighet att returnera eller byta köpta produkter på stadium.se i valfri Stadium-butik (gäller inte Stadium Outlet). Retur eller byte i Stadium-butik är kostnadsfritt. För retur i Stadium-butik krävs att webbkvitto medtas.

9:3. Retur till lager

Skicka din retur tillsammans med din ifyllda retur-/reklamationssedel. Försändelsen skall emballeras väl och produkterna ska vara oanvända med etiketter samt i sin originalförpackning. Det är inte tillåtet att tejpa eller klistra på originalförpackningen. Använd den förtrycka fraktetikett som medföljer i paketet. Kostnaden för returporto är 39 kr och summan dras automatiskt av från produktvärdet vi återbetalar dig. För retur av tungt gods bifogas ingen fraktetikett utan du står själv för returfrakten. Att returnera med pall hos PostNord kostar 1220-2090 SEK.

Om du saknar en fraktetikett vänligen kontakta Kundservice på telefonnummer 0771-499 499 eller via e-post på info@stadium.se. Din retur-/reklamationssedel kan du ladda ner här eller erhålla genom att kontakta Kundservice.

————————————————————————————————

BYTESRÄTT OCH ÖPPET KÖP

Bytesrätt

Vår målsättning är att Du som kund ska bli helt nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar Du från hemsidan eller vår kundtjänst har Du därför enligt distans och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att Du har tagit emot den. Du måste dock meddela vår kundtjänst detta. Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans. Vi lämnar förutom ångerrätten 30 dagars bytesrätt oavsett om beställning har skett genom Hemsidan eller från vår kundtjänst. Tiden räknas från orderdatumet.

Det går bra att byta en vara mot annan genom att själv lägga en ny beställning på vår hemsida, då tillkommer ny fraktavgift. Om Du vill byta varan måste du returnera den oanvänd i originalemballage och bifoga kvitto på köpet. Om varan har varit del av ett erbjudande innefattande vissa villkor, som till exempel en vara på köpet, måste samtliga varor erbjudandet har omfattat lämnas tillbaka.

Bytesrätten gäller inte för metervaror eller beställningsvaror.

Öppet köp

Skulle du mot förmodan inte vara nöjd med ditt köp och inte hitta något annat i vår butik som lockar dig för tillfället har du möjlighet att återlämna varan inom 14 arbetsdagar från det att du fick varan i din hand och få pengarna tillbaka.

Öppet köp gäller inte för metervaror eller beställningsvaror.

Vid återköp av varan måste du uppvisa kvitto och återlämna varan oanvänd och i nyskick. Vi ser gärna att varan återlämnas i sin originalförpackning.

Returhantering

Packa gärna varan som du vill returnera i originalemballaget, men i vart fall i sådant emballage att varan inte skadas under återtransporten.

Ange varför du returnerar varan, alltså om det rör byte eller öppet köp. Använd gärna den medskickade retursedeln. Ange dina kontaktuppgifter så att vi har möjlighet att nå dig vid eventuella oklarheter. Lägg noteringen i lådan.

Klistra den förbetalda returfraktsedeln på utsidan av lådan. Se till att täcka över den ursprungliga adressen. (Vill du ordna returen själv är du självklart välkommen att göra det, notera dock att det oftast blir dyrare än om du använder våra returfraktsedlar. Vänligen notera att returer av varor ska skickas till Svenskt Tenn AB, Box 2224, 142 02 Skogås (Varor som skickas till annan adress kan vi inte ta emot.)

Om du använder våra returfraktsedlar och har tagit emot varan som ett DHL paket ska den returneras via DHLs serviceställe, om det är ett postpaket ska den returneras via PostNords ombud.

Vill du byta eller återlämna lagerförda möbler, var vänlig ta kontakt med kundservice kring returhantering.

När vi har mottagit och godkänt din returvara kommer vi att sända dig din nya vara alternativt återbetala beloppet för returvara, med avdrag för returfraktkostnaden.

Vänligen notera att du ansvarar för att varan inte skadas eller försvinner under returfrakten. Vi ber dig därför säkerställa att varan är väl emballerad samt, om nödvändigt, försäkrad.

Du kan även returnera varor (dock ej möbler) genom att besöka vår butik på Strandvägen 5 i Stockholm. Vid retur i vår butik ber vi dig vänligen ta med orderbekräftelsen, för att underlätta administrationen.

Återbetalning

Om du utnyttjar öppet köp kommer vi att betala tillbaka varans värde med avdrag för returfraktkostnaden.

Återbetalningen kommer att ske inom 14 arbetsdagar från det att vi godkänt återköpet.

Vi kommer att använda samma betalningssätt för återbetalningen som du själv använt, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat.

Har du några frågor – kontakta Svenskt Tenns Kundservice så hjälper vi dig.

  1. Återbetalning

Vid retur till vårt lager sker alltid återbetalningen till samma betalsätt som använts vid beställningstillfället. Vid retur i butik sker återbetalningen till samma betalsätt som använts vid beställningstillfället, med undantag för Swish då en återbetalning sker till ditt bankkort. Du som har betalt din faktura men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos Collector Bank som i sin tur betalas ut automatiskt inom 10 arbetsdagar från returtillfället. Om du ångrat ditt köp innan fakturans förfallodatum kommer istället en justering av din faktura att göras. Vid en delkreditering skickas det en ny faktura till dig. För frågor gällande denna hantering kontakta gärna stadium@collectorbank.se eller ring till 010-161 00 50. Du kan även besöka https://www.collector.se/

——————————————————-

ÅNGERRÄTT

Ångerfrist och meddelande

Vår målsättning är att du ska bli helt nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar du från Hemsidan eller vår kundservice har du därför enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler rätt att ångra ditt köp, utan att ange något skäl, inom 14 dagar från att du har tagit emot den. Vid delleveranser börjar ångerfristen om 14 dagar räknas då du tagit emot den sista leveransen.

Vill du ångra ditt köp måste du meddela oss detta, se kontaktinformation till vår kundservice längre ner. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar ditt meddelande om att du önskar utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut. Meddelandet måste klart och tydligt ange ditt beslut att frånträda avtalet, alltså ångra köpet. Du kan använda den mall som finns att ladda ner på konsumentverkets hemsida, men du måste inte använda den. Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

Undantag

Ångerrätten gäller inte för varor som är tillverkade efter dina särskilda önskemål eller varor som på annat sätt på grund av din beställning har fått en tydlig personlig prägel, t.ex. metervaror, specialbeställda möbel och måttsydda gardiner.

Returvillkor

Om du ångrar ditt köp måste du sända tillbaka varan till oss, se kontaktinformation längre ner. Du måste sända tillbaka varan utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. För att du ska hinna fullfölja din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar varan innan ångerfristen gått ut.

Du får självklart titta på och undersöka varan. Tänk då på att hantera varan varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. En vägledning är att du får hantera varan som du skulle få ha gjort i butik. Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet är du ansvarig för varans minskade värde och vi har rätt att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskningen.

Du får själv stå för kostnaden för returfrakten. För att minska denna kostnad erbjuder vi dig möjligheten att använda våra förbetalda returfraktsedlar, till en kostnad motsvarande den ursprungliga leveranskostnaden. Returfraktsedeln finner du i paketet, tillsammans med varorna. Detta erbjudande gäller dock inte vid köp av möbler. Återsändande av möbler kan ske med vår speditör Crown till en kostnad av mellan 2 000 och 8 500 kr, beroende på bland annat möblernas storlek. Vänligen kontakta kundservice för närmare information.

För praktisk hantering vid returnering av varor, se nedan. För praktisk hantering av returnering av möbler, vänligen kontakta kundservice. Möbler får, av arbetsmiljörättsliga skäl, inte återlämnas till vårt lager av privatpersoner.

Du kan även returnera varor (dock ej möbler) genom att besöka vår butik på Strandvägen 5 i Stockholm. Vid retur i vår butik ber vi dig vänligen ta med orderbekräftelsen, för att underlätta administrationen.

Om du vill ombesörja returfrakten själv, vänligen återsänd varan till

Svenskt Tenn

Box 42054

126 13 Stockholm

Notera att vi inte har möjlighet att ta emot varor som skickas till någon annan adress.

Vänligen notera att du ansvarar för att varan inte skadas eller försvinner under returfrakten. Vi ber dig därför säkerställa att varan är väl emballerad samt, om nödvändigt, försäkrad. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad.

Returhantering

Packa varan/varorna som du vill returnera, gärna i originalemballaget (Svenskt Tenn värnar om miljön och ser gärna att du använder emballaget i så stor utsträckning som möjligt).

Ange att du ångrar ditt köp, använd gärna den medskickade retursedeln. Ange gärna dina kontaktuppgifter så att vi har möjlighet att nå dig vid eventuella oklarheter. Lägg noteringen i lådan.

Klistra den förbetalda returfraktsedeln på utsidan av lådan. Se till att täcka över den ursprungliga adressen. (Vill du ordna returen själv är du självklart välkommen att göra det, notera dock att det oftast blir dyrare än om du använder våra returfraktsedlar. Vänligen notera att returer av varor ska skickas till Svenskt Tenn, Box 42054, 126 13 Stockholm. Varor som skickas till annan adress kan vi inte ta emot.)

Om du använder våra returfraktsedlar och har tagit emot varan som ett DHL paket ska den returneras via DHL:s serviceställe, om det är ett postpaket ska den returneras via PostNords ombud.

Vänligen notera att du ansvarar för att varan inte skadas eller försvinner under returfrakten. Vi ber dig därför säkerställa att varan är väl emballerad samt, om nödvändigt, försäkrad.

Återbetalning

Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem leveranskostnad. Vi har dock rätt att göra avdrag för eventuell värdeminskning, extra avgift för expressfrakt vid leverans samt för returfraktkostnad.

Om du ångrar köp av en del av de varor du beställt kommer vi att betala tillbaka värdet av varan och eventuella kostnader som uppkommit till följd av köpet av den/de specifika varorna som ångras. Vi kommer dock inte att återbetala sådana kostnader som du hade haft även om den/de specifika varorna som är föremål för ånger inte hade köpts, t ex frakt- och fakturakostnad.

Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi kan dock vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

Vi kommer att använda samma betalningssätt för återbetalningen som du själv använt, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något. Vid återlämning i vår butik sker återbetalningen i samband med återlämnandet, genom återbetalning till ditt kort.

Har du några frågor – kontakta Svenskt Tenns Kundservice så hjälper vi dig.

  1. Reklamation

Du som konsument har 3 års reklamationsrätt. Är produkten skadad eller trasig gör du en reklamationsförfrågan inom skälig tid, dock senast inom två månader från att felet upptäckts. Reklamationsförfrågan kan göras i valfri Stadium-butik (gäller inte på Stadium Outlet eller Stadium Pulse) eller genom att skicka varan till vårt lager. Väljer du att skicka varan till vårt lager kontaktar du först Kundservice på telefonnummer 0771-499 499 eller via e-post info@stadium.se för att erhålla en förtryckt fraktetikett. Du behöver även skicka med en ifylld reklamationssedel i din försändelse. Om du saknar denna kan du ladda ner den här eller genom att kontakta Kundservice.

Vid godkänd reklamation återbetalas du till samma betalsätt som användes vid köpet. Om extra kostnader tillkommit i samband med godkänd reklamtion, så som bensinkostnader eller parkeringsavgifter, återbetalas även detta mot kvitto.

En eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/

Allmänna Reklamationsnämnden

Box 174

101 23  Stockholm

———————————————————————–

FEL PÅ VARA

Trots Svenskt Tenns egna och våra leverantörers höga kvalitetskrav kan enstaka varor vara behäftade med fel.

Om en vara är felaktig och du har reklamerat i rätt tid ser vi självklart till att varan lagas eller byts ut kostnadsfritt för dig. I vissa fall kan du ha rätt att göra även andra påföljder gällande. För att du ska ha rätt att häva köpet krävs att felet är väsentligt och att vi inte har möjlighet att in skälig tid laga eller byta ut varan.

För att kunna bevisa att du har köpt varan på Svenskt Tenn underlättar det om du har kvar din orderbekräftelse. Se därför till att alltid spara orderbekräftelsen.

REKLAMATION

Reklamation av fel i vara samt fel eller dröjsmål i leverans ska till Svensk Tenn inom skälig tid från det att du upptäckt, eller borde ha upptäckt, felet, två månader anses alltid vara inom skälig tid.

Vi rekommenderar att du gör en eventuell reklamation skriftligen, via e-post eller brev, kontaktuppgifter hittar du under punkt 17. Du kan även framföra reklamationer via telefon eller direkt i vår butik på Strandvägen 5 i Stockholm.

Sker inte reklamation inom skälig tid från det att felet upptäckts, eller bort upptäckts, samt inom tre år från det att du tog emot varan förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen gällande mot Svenskt Tenn.

Vid godkänd reklamation ersätts du för samtliga dina kostnader i anledning av reklamationen, bland annat returfrakt.

  1. Transportskada

Vid eventuella transportskador returneras försändelsen till Stadium inom skälig tid, dock senast inom två månader från att felet upptäckts. Detta görs i valfri Stadium-butik (gäller inte Stadium Outlet eller Stadium Pulse) eller genom att skicka varan till vårt lager. Väljer du att skicka varan till vårt lager kontaktar du först Kundservice på telefonnummer 0771-499 499 eller via e-post info@stadium.se för att erhålla en förtryckt fraktetikett. Du behöver även skicka med en ifylld reklamationssedel i din försändelse. Om du saknar denna kan du ladda ner den här eller genom att kontakta Kundservice.

  1. Ej uthämtad beställning

Ej uthämtad beställning skickas, oavsett leveranssätt, tillbaka till vårt lager efter 14 dagar och en automatisk återbetalning görs till det i beställningen valda betalsättet.

————————————————————————————————–

OUTHÄMTADE PAKET

Levererade paket ligger kvar hos utlämningsstället under 14 dagar från ankomstdatum, inom vilken tid du måste hämta ut paketet om det inte ska skickas tillbaka till oss.

Vid outhämtade paket debiterar vi en avgift om 250 kr för paket som skickats inom Sverige och 350 kr för paket som skickats till annat land, vilket motsvarar våra kostnader för frakt, returfrakt och hantering.

Om du inte har möjlighet att ta emot en leverans eller avhämta din vara ber vi dig att kontanta oss för en diskussion omleverans eller avhämtning.

Om leverans eller avhämtning försenas genom att du underlåter att ta emot varan efter avisering har vi rätt att ta ut en avgift för rimliga lagerkostnader och andra kostnader som kan uppstå för oss.

Om leverans eller avhämtning uteblir genom att du underlåter att ta emot varan efter avisering har vi rätt att se din underlåtelse som en avbeställning av varan. Vi kommer då återbetala köpesumman med avdrag för leverans- och returfraktkostnad samt eventuell fakturaavgift.

  1. Erbjudandens giltighet

Erbjudanden gäller alltid så långt lagret räcker om inte annat anges.

  1. Säkerhet

Stadium.se använder SSL (Secure Socket Layer) som är ett protokoll för säker överföring av data. Företaget Netscape Communications har tagit fram och utvecklat SSL. SSL använder digitiala cerifikat för att kontrollera sändare och mottagare av dataöverföringen. På stadium.se används Verisign som utfärdare av certifikat. Certifikatet är av typen Secure Site Pro with EV, vilket ger den högsta tillgängliga krypteringen i webbläsare från Microsoft med fler. Certifikatet Secure Site Pro with EV använder sig av en 256-bitars kryptering och möjliggör därför att de senaste funktionerna i moderna webbläsare används som exempelvis “grönt” adressfält som indikerar en säker kommunikation. Som betalningsväxel använder Stadium DibsPaymentService AB.

  1. Personuppgifter

Då du skickar en ansökan till Stadium registreras dina personuppgifter i vårt system. I enligt med Personuppgiftslagen, PUL, måste du godkänna och ge ditt samtycke till att vi registrerar dina uppgifter vilket du gör i samband med att du skickar din ansökan. Du har rätt att få information och begära rättelser av felaktiga personuppgifter samt att få uppgifterna raderade.

—————————————————————–

BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

För att kunna fullgöra avtalet är vi tvungna att samla in och behandla personuppgifter. De uppgifter som lämnas vid registreringen, det vill säga namn, adress, telefonnummer och e-postadress, registreras och används för att hantera och skicka din order av Svenskt Tenn och den av oss anlitade transportfirman. Vi använder endast uppgifterna för fullgörande av avtalet. Uppgifterna sparas under sju år.

Så länge dina uppgifter finns sparade hos oss kan du välja att begära ett utdrag på uppgifterna, alternativt att få dem ändrade eller raderade. Du har också rätt att vända dig till Datainspektionen om du har åsikter om hur uppgifterna sparas. Dina personuppgifter kommer inte att lämnas ut till tredje part, föras över till land utanför EU eller behandlas för några andra ändamål än vad som anges ovan. Om du önskar kontakta Svenskt Tenn med anledning av hanteringen av dina personuppgifter är du varmt välkommen att göra det på info@svenskttenn.se

  1. Kontakt

Kontakta vår Kundservice på telefonnummer 0771-499 499 eller via e-post info@stadium.se. Våra öppettider är måndag – fredag kl. 09.00-20.00 samt lördag-söndag kl. 10.00-18.00. Du hittar även svar på våra vanligaste frågor här.

  1. Tvist

Stadium AB följer Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och European Commission Online Dispute Resolutions (ODR) rekommendationer vid eventuell tvist.


tvist

Svenskt Tenn strävar efter att samtliga kunder ska vara nöjda. Vi försöker alltid att i första hand komma överens med dig om någonting har blivit fel.

Om vi trots våra ansträngningar inte kan komma överens rekommenderar vi dig att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (www.arn.se) för en oberoende prövning. Deras postadress är;

Allmänna reklamationsnämnden

Box 174

101 23 Stockholm

Vi medverkar i tvistlösningsförfarandet och följer ARN:s rekommendationer.

Alternativ tvistlösning

EU-kommissionen tillhandahåller en onlineplattform för tvistelösning och information. Avsikten med reglerna är att säkerställa att konsumenter kan få en konsumenträttslig tvist prövad genom alternativ tvistlösning, d v s utanför allmän domstol. I stället kan tvisten prövas av en nämnd. Som konsument kan du vända dig till EU-komissionens onlineplattform för alternativ tvistlösning: European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

  1. Force Majure

Stadium Sverige AB fritar sig från skyldigheten att fullfölja sin del av avtalet och från skyldighet att erlägga skadestånd om Stadiums åtaganden inte alls eller endast till onormalt hög kostnad kan fullgöras på grund av krig, upplopp, blockad, eldsvåda, explosion, eller ingrepp av offentlig myndighet som Stadium heller inte kunnat förutse. Stadium Sverige AB är inte ansvarig för skada som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Stadium Sverige AB är föremål för eller själv vidtar sådan konfliktåtgärd. Stadium Sverige AB är inte heller skyldigt att i andra fall ersätta skada som uppkommer om Stadium Sverige AB varit normalt aktsamt. Stadium Sverige AB ansvarar inte i något fall för direkt skada.

——————————————————————————–

FORCE MAJEURE

Svenskt Tenn befrias från att fullgöra leverans om det rätta fullgörandet därav förhindras på grund av omständighet utanför vår kontroll och som vi skäligen inte kunde ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder vi skäligen inte kunnat undvika eller övervinna, såsom arbetskonflikt, eldsvåda, olycksfall, krig, myndighets beslut eller annat förhållande som har legat utanför vår kontroll och som väsentligen inverkar på vårt rätta fullgörande av avtalet.

×